Pasmo Pewleskie, czyli CZERETNIKI Przewodnik Online

Idź do treści

Opis szlaku niebieskiego

Szlak rozpoczyna się na skrzyżowaniu dróg w Ślemieniu przy wiejskiej gospodzie. Kierujemy się na północ asfaltową drogą - już po chwili po prawej stronie znajdują się ruiny pieca hutniczego, który wybudował Hieronim Wielkopolski w 1770roku. Przetapiano w nim rudę darniową, a do otrzymywania wysokich temperatur stosowano węgiel drzewny. Układano w nim warstwami rudę i węgiel drzewny. Koło wodne poruszało młoty i za pomocą miechów wtłaczano powietrze do pieca. Rocznie produkowano tutaj 100tysięcy centarów żelaza. W 1780roku piec ten spłonął i po pożarze nie został już odbudowany.

Naprzeciw ruin pieca zlokalizowany jest budynek Ochotniczej Straży Pożarnej w Ślemieniu. Idziemy dalej, po prawej stronie stoki Rokitówki z domkami letniskowymi. Po lewej stary, ciekawy budynek. Przekraczamy mostek na potoku Czeretnik.

Tutaj kończy się asfalt. Mijamy miejsce składowania drewna i dochodzimy do rozstajów dróg. Tutaj kierujemy się stromo w lewo szlakiem niebieskim. Droga prowadzi przez gęsty las, jednak im wyżej tym mniej drzew. Po prawej pierwsze widoki na zachód. Wkróce docieramy do polany, gdzie spotykamy szlak żółty prowadzący z Jeleśni.

Kierujemy się teraz na zachód, otwierają się przed nami widoki na północ na pasemko Łysiny i Gibasów Gronia, a dalej Łamanej Skały.

Dochodzimy na zalesiony wierchołek Gachowizny, zwanej również Gachów Groń. Na szczycie tabliczka wysokościowa - 750m n.p.m. Schodzimy kilkadziesiąt metrów poniżej by delektować się widokami na południe. Na pierwszym planie widać Jałowiec oraz Lachów Groń przysłaniający Babią Górę. Tuż obok widoczna Mała Babia Góra oraz po prawej masyw Pilska. Dalsza część szlaku niebieskiego w kierunku Huciska, dostępna tutaj.

Strona główna | Opis szlaku żółtego | Opis szlaku niebieskiego | Szczyty | Panoramy | Mapa turystyczna | Miejscowości | Dojazd | Wsparcie | Kontakt | Mapa witryny